Muftija Grabus u Uvorićima kod Visokog: Izgradnja hajrata je zahvalnost Bogu, put zadovoljstva i spasa

Muftija sarajevski dr. Nedžad Grabus danas je kazivao hutbu u džamiji u Uvorićima kod Visokog, gdje je nakon džuma-namaza položen kamen temeljac za izgradnju nove džamije u ovom džematu.

Postojeća džamija je montažni objekat i već neko vrijeme ne može u potpunosti odgovoriti potrebama vjerskog života ovog kraja, pa se stoga odlučilo pristupiti njenoj potpunoj rekonstrukciji.

Muftija Grabus je u hutbi govorio o značaju mjeseca ramazana kao vremena objave Kur’ana, naglašavajući da su temeljne poruke Kur’ana: vjera u Jednog Boga, poslanici kao uzori ljudima i vjerovanje u budući svijet.

Istakao je kako Kur’an daje smisao ljudskom životu i omogućava čovjeku da se nosi s dunjalučkim izazovima, pozivajući vjernike da svoj život grade na temeljima tevhida, ibadeta i moralne odgovornosti.

Posebno je ukazao na važnost zahvalnosti kao puta koji vodi ka zadovoljstvu i duhovnom uspjehu, naspram poricanja i nezahvalnosti koji uzrokuju nemir i nesreću. U kontekstu izgradnje nove džamije, naglasio je da su Božije kuće simboli vjere i zajedništva te da ulaganje u njihovo podizanje i održavanje predstavlja trajno dobro.

Njegovu hutbu prenosimo u cijelosti:

Hvala i zahvala Allahu, dž. š., salavat i mir na Muhammeda, a. s., njegovu časnu porodicu, ashabe, sve vjernike i vjernice koji su ga slijedili i slijede u svjedočenju istina vjere. Molimo Allaha, dž. š., da spusti Svoju milost na džemat u Uvorićima, na sve muslimane u BiH i svijetu. Molimo Allaha, dž. š., da živima podari uputu, a svima koji su preselili na ahiret Svoj rahmet i magfiret!

Poštovana braćo!

Ramazan je mjesec objave Kur’ana, to je najveća blagodat koju je Allah, dž. š., podario ljudskom rodu. Kada pažljivo čitamo Kur’an, vidimo da se u Kur’anu najviše govori o tevhidu, o jednom Bogu, Stvoritelju nebesa i zemlje, (el-Khaliku, el-Bariu, el-Musawwiru), zatim o Božijim poslanicima i budućem svijetu.

Vjera i vjerovanje Allahu, dž. š., čini život smislenim i punovažnim, jer samo povjerenjem u Njega čovjek može nadići dunjalučka iskušenja i brige. Životi Božijih poslanika, u kur’anskim kazivanjima, stalni su izvor nadahnuća u moralnom i društvenom životu svakom čovjeku.

Njihov religijski kontekst i praksa služe nam kao uzorni načini ponašanja u različitim životnim fazama i dilemama s kojima se suočavamo na dunjaluku. I konačno, vjera u budući svijet je jedini smislen odgovor svim dilemama o dunjalučkoj nepravdi, prolaznosti, besmislu i ništavilu. Kur’an je knjiga koja daje puni smisao našem životu.

U opisima čovjekovog odnosa prema Allahovim ajetima često se navode različiti obrasci ljudskog mišljenja i ponašanja. Uvijek postoje ljudi koji vjeru ismijavaju i oni koji svjesno i savjesno vjeruju i čuvaju Allahove, dž. š., propise.

U suri Jasin se kaže: „O, jadnih li ljudi! Nijedan im poslanik, glasonoša Božiji, nije došao a da ga nisu ismijavali.“ (Jasin, 30)

To je obrazac ponašanja koji negativno gleda na vjerske vrijednosti, ne vodi računa o haramu, o ljudskim hakkovima, a dunjaluk je takvima cilj i svrha postojanja. Allah, dž. š., navodi i primjere vjernika koji imaju drugačiji obrazac ponašanja, kojem težimo i koji nam je važan u našim životima.

„Vjernici su oni kojima srca zatrepere kada se Bog spomene, a kad im se uče Njegovi ajeti, to snaži njihovo vjerovanje, i oni se u svoga Gospodara pouzdaju. Oni koji namaz klanjaju i od onoga čime ih opskrbljujemo udjeljuju, to su iskreni vjernici kojima kod njihova Gospodara visoki stupnjevi te oprost i velikodušna opskrba pripadaju.“ (El-Enfal, 2-4)

Zajedničko obilježje svih Božijih poslanika i Božijih knjiga jeste vjera u Allaha, dž. š., i vjerovanje u budući svijet, poziv na put Istine, upute i rahmeta.

U mjesecu ramazanu stalno se podsjećamo na Allahove, dž. š., riječi da je ovo mjesec objave Kur’ana, kao hudan linnasi, upute ljudima, s jasnim oznakama Pravoga puta i razlučivanja istine od neistine. Molimo Allaha, dž. š., da nam podari Svoje svjetlo upute i jasnog razlikovanja između istine i laži!

Cijenjeni vjernici!

Čovjekova sloboda izbora čini ga jedinstevnim bićem u manifestacionom svijetu u izboru zahvalnosti ili poricanja.

U suri El-Insan Allah, dž. š., kaže: „I na put ga Mi uputimo, pa zahvalan bude, ili stane poricati.“ (El-Insan, 3) U životu pred čovjekom se uvijek nalazi više izbora. Na razvoj naših pogleda na život utječe porodica, učitelji, imami i okruženje u kojem se razvijamo.

U ovom dijelu Božije zemlje u Visokom, Gračanici i okolini, uvijek je bilo muhsina, čestitih ljudi, uleme, učenih ljudi i vakifa, graditelja općeg dobra. Ova generacija muslimana je kur’anski ajet iz sure El-Insan razumjela da je put zahvalnosti put sreće i zadovoljstva i zato gradi vakufske hajrate, obrazuje i odgaja mlade generacije i za dunjaluk i ahiret, u sklada s kur’anskom i dovom Allahovog Poslanika, a. s., “Gospodaru naš, podari nam dobro na ovom i budućem svijetu!”.

Što se više klonimo koncepta kefura, poricanja i nezahvalnosti, naši životi će biti lakši, jer koncept kefura vodi u brige, tugu i nezadovoljstvo, a to sve uništava ljudsku dušu i međuljudske odnose.

Put zahvalnosti, šukra, poziva na vječni spas. Put nezahvalnosti je put poniženih i potlačenih, put ropstva, lažnog dunajalučkog sjaja čiji je kraj uvijek nesretan.

Zajednica šekura je pobjednička zajednica, duhovno nesalomljiva i takvoj zajednici Allah daruje feth, pobjedu.

U suri Junus Allah, dž. š., kaže: „Bog poziva u Kuću spasa i upućuje onoga koga hoće na Pravi Put.“ (Junus, 25) U ovom ajetu jasno se ističe vrijednost Vječne kuće u odnosu na privremeni i prolazni svijet. To se može postići itaatom, poslušnošću i pokornošću Bogu, On je Es-Selam, a Kuća potpunog Mira je Njegova kuća, sigurno mjesto u kojem nema ni briga, ni tugovanja, to je Džennet. To se postiže ako se slijedi Pravi put, islam, kojeg je Allah, dž. š., učinio uvjetom za postizanje Njegovog zadovoljstva, rizaluka.

Svaki čovjek nosi biljeg kojeg mu je udahnuo Allah, dž. š., i zato je svako pojedinačno odgovoran za sve što čini na ovome svijetu. U suri el-En’am Allah, dž. š., kaže „da ćemo usamljeni doći pred Njega onako kako smo i prvi put stvoreni“ (El-En’am, 94)

Ovo su sve razlozi zašto svako od nas traži svjetlo upute i otvorenu ruku spasa kojom nas Muhammed, a. s., vodi na Put istine. Muhammed, a. s., je rekao: „Najbolji govor je Allahov dž. š., govor“ (Fe inne asdeka el-hadisi kitabullahi), jer je to sama Istina u kojoj nema ni trunke batila, neistine, a „najbolja uputa je Muhammedova, a. s., uputa“ (fe ine efdale el-hedji hedju Muhammedin). Čuvajmo, draga braćo, u svome životu Kur’an i sunnet Muhammeda, a .s.

Danas ćemo, uz Allahovu, dž. š., pomoć, označiti početak gradnje Božije kuće u džematu Uvorići. Kao što postoje posebna vremena, mubarek mjesec, mubarek noći, mubarek džumansko vrijeme, postoje i posebna sveta mjesta koja su Božije kuće.

Svaka džamija postaje sveto, el-muqaddes, mjesto jer,  kada u džamiji učimo Kur’an, obavljamo namaz i govorimo o imanu, islamu i ihsanu, činimo ibadet. Ummet Muhammeda, a. s., na taj način čuva Božiji zakon koji je Allah, dž. š., pokazao na primjeru Musaa, a. s., u traganju za plamenom vjere kazavši: „I kad je došao do nje, bijaše pozvan: ‘O Musa! To sam, uistinu, Ja – tvoj Gospodar, i zato izuj svoju obuću, nalaziš se, doista, u svetoj dolini Tuva’.“ (Taha, 11-12)

Naše džamije su el-muqaddes, sveta mjesta u Bosni i Hercegovini. U tumačenjima ovog čina ističe se da se berićet postiže i činom izuvanja obuće, ostavljanjem profanog svijeta, nastojanjem da se postigne stupanj poniznosti, skrušenosti i poštuje svetost džamije, kao što se poštuje svetost Harema u Mekki. Kada se Muasa, a. s., približio svetom mjestu Allah, dž. š., mu je prostro ćilim od nura – svjetlosti i huda – upute, a ne može se na takvom ćilimu klanjati u obući.

Vjerovatno je to bila prva naredba Musau, a. s., da na nurli ćilimu ne smije biti nikakve prljavštine. Prve naredbe Muahmmedu, a. s., su bile: “O, ti pokriveni, ustani i opominji! I Gospodara svoga veličaj, i odjeću svoju očisti, i poganštinu napusti!“ (El-Mudessir, 1-5)

U našoj vjeri je važna fizička, materijalna i duhovna čistota koja se može postići samo ibadetom Allahu, dž. š. Povezanost čovjeka sa zemljom, svojim toprakom i muslimana Bošnjaka s džamijom, s ćilimima od nura i huda, svjetlosti i upute, u značajnoj mjeri određuju naš vjerski i kulturni identitet u svijetu svekolikih različitosti. Naše munare su poput elifa koje simboliziraju vjeru u Jednoga Boga. Hvala Allahu, dž. š., koji je podario nur – svjetlo i huda – uputu ljudima koji imaju imetak da grade džamije i ugrade svoj imetak u el-muqaddes, sveta mjesta. Sretni smo što smo dio ovog današnjeg mubarek dana i događaja. Molimo Allaha, dž. š., da svim graditeljima i pomagačima gradnje i održavanja džamija podari džennetsku džamija u kojoj će biti spašeni i u vječnom miru.

Molimo Allaha, dž.š., da poveže naša srca u vjeri, podari nam dobro na ovom i budućem svijetu, da u zdravlju i berićetu postimo i ispostimo mjesec ramazan! Amin”

RTV Visoko/MINA/Preporod.info

povezani članci

Najnovije