Upaljeni su svi alarmi. Zagađenje zraka u glavnom gradu BiH drugi dan za redom bilježi rekordne vrijednosti. Zagađenost ugljen-monoksidom i do pet puta prelazi prihvatljive vrijednosti. Dva glavna zagađivača su saobraćaj i domaćinstva, koja koriste čvrsto gorivo. Stručnjaci poručuju, problem treba sistemski riješavati, a iz Zavoda za javno zdravstvo pozivaju građane da poštuju preporuke – prva od njih je ne izlazite ukoliko ne morate.
Glavobolje, nadražaji, teško disanje, kašalj, ali i poremećaj plućne i srčane funkcije samo su neki od simtoma koji se zbog zagađenosti vazduha javljaju kod pacijenata.
Iz zavoda za javno zdravstvo KS, djeci, starijim osobama, trudnicama i hroničnim bolesnicima preporučuju da uopšte ne izlaze napolje. Onima koji to moraju preporučuju da između ostalog koriste medicinsku masku.
No malo je onih koji ove preporuke poštuju.
“Teško je disati, teško je kretati se. Jel’ koristite ikakvu zaštitu? Ne, ali bismo trebali maske nositi. Nikakvu zaštitu, jedina mi je zaštita što ne izlazim vani kada je ovakva situacija. Ne mislim da se treba koristiti, bar što se mene tiče”, ističu građani
Iz Zavoda upozoravaju, duži boravak na otvorenom može izazvati i hronične probleme.
“Normalno je da sa dužim izlaganjem. Što su one sitnije, govorim o PM 2,5 česticama, to su čestice koje mogu mnogo dublje da prodru u organizam i mogu da nanesu veću štetu”, istakla je Sanela Salihagić, Zavod za javno zdravstvo KS.
Nema industrijskih zagađenja u Sarajevu, 50% zagađivača čine domaćinstva koja koriste čvrsta goriva.
“Ljudi u zadnje vrijeme pošto je plin malo skuplji prelaze pogotovo na padinskim dijelovima na loženje na ugalj i na drva, to je isto katastrofalno”, kategoričan je Zlatko Langof, profesor Arhitekture.
“Moramo se riješiti uglja i uvesti dodatne takse ako ćemo koristiti ugalj za individualna ložišta”, naglasio je Osman Lindov profesor na saobraćajnom fakultetu.
Drugih 50% čini saobraćaj. Osman Lindov profesor na saobraćajnom fakultetu pojašnjava da nema eliminatornih eko testova, ali ni podsticaja za kupvinu hibridnih automobila, niti za korištenje vozila na plin. A jedan od problema je i nesređen sistem saobraćajnica.
“Jednostavno se dešava da stambena izgradnja zauzima koridore cestovne na području sarajeva i to svakako doprinosi velikom zagađenju, odnosno smanjenju protoka vozila. Koja se zadržavaju nepotrebno zato što nismo ubrzali ovaj proces”, istakao je Lindov.
Izvor: N1
Gradnjom se blokiralo i prirodno provjetravnje u Sarajevu. Studije rađene decenijama unazad pokazale su da dolina Miljacke mora biti slobodna. No, te preporuke nisu ispoštovane kaže profesor arhitekture
“Gradi se ovom dolinom, možete i vidjeti sami, veliki visoki, objekti tom dolinom. Mi nemamo taj koridor kojim bi vazduh išao iz pravca Bentbaše prema Ilidži”, naglasio je Langof.
Zbog svega trpi i vazdušni saobraćaj. Najveći aerodrom u BiH već je otkazao prve letove.
“S obzirom da odluku o otkazivanju letova donose avio kompanije, a ne aerodrom, putnici bi se trebali informisati putem avio kompanije kod koje su kupili kartu, koje donose odluku hoće li putnike poslati na prvi idući let njihove kompanije ili na letove drugih avio kompanija”, kazala je glasnogovornica sarajevskog aerodroma Sanja Bagarić-Arnaut.
Smog i gusta magla vidljiva je i u drugim gradovima BiH. Na svim mjernim stanicama, gdje se zagađenost mjeri prekoračene su dozvoljene granične vrijednosti polutanata.